Dawkowanie witaminy C

Wiele osób chętnie sięga po witaminę C już przy pierwszych objawach jesiennego osłabienia, przeziębienia, czy grypy.

Czy słusznie?

Jaka dzienna dawka witaminy C jest bezpieczna? Jak objawia się jej niedobór, a jak przedawkowanie? Czy stosowanie dawek uderzeniowych witaminy C ma sens?

Zostańcie z nami i stańcie się ekspertami od witaminy C!

Zobaczmy przede wszystkim, jak działa witamina C w naszym organizmie i jakie ma znaczenie.

Dawkowanie witaminy C
Dawkowanie witaminy C zależne jest od wielu czynników. Sprawdź jakich.

Działanie witaminy C

Witamina C to składnik odżywczy, który znajduje się w niektórych produktach spożywczych (w jakich – powiemy poniżej). Pełni ona w organizmie wiele funkcji.

Jedną z nich jest działanie przeciwutleniające, które chroni komórki przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Powstają one w momencie przemiany pożywienia w energię, ale nie tylko. Jesteśmy narażeni na ich działanie także poprzez dym papierosowy, zanieczyszczenie powietrza, czy też promienie słoneczne UV.

Choć już samo to działanie daje imponujące efekty, to jest to dopiero początek!

Nasz organizm potrzebuje witaminy C do produkcji kolagenu, białka niezbędnego w procesie gojenia się ran, a także wchodzącego w skład skóry, kości i chrząstek. Ponadto, witamina C bierze udział we wchłanianiu żelaza z produktów pochodzenia roślinnego i wspiera nasz układ odpornościowy.

Najpopularniejsza witamina C / Porównaj ceny:

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C

Przyjmuje się, że w przypadku kobiety dawkowanie witaminy C na dobę wynosi 75 mg, natomiast w przypadku mężczyzny – 90 mg.

Dzieci mają nieco mniejsze zapotrzebowanie:

  1. Niemowlęta do 6. miesiąca życia potrzebują 40 mg witaminy C dziennie,
  2. Niemowlęta od 6. do 12. miesiąca życia potrzebują 50 mg witaminy C dziennie,
  3. Dzieci od 1. do 3. roku życia potrzebują 15 mg witaminy C dziennie,
  4. Dzieci od 4. do 8. roku życia potrzebują 25 mg witaminy C dziennie,
  5. Dzieci od 9. do 13. roku życia potrzebują 45 mg witaminy C dziennie,
  6. Dziewczęta w wieku od 14. do 18. roku życia potrzebują 65 mg witaminy dziennie, natomiast chłopcy w tym samym wieku – 75 mg.

Problem z ustaleniem dawki

Znalezienie informacji o dziennym zapotrzebowaniu organizmu na witaminę C może się okazać… frustrujące.

W różnych źródłach znaleźć można różne dane.

Nie wynika to jednak (zwykle) z błędów, ale z faktu, że ustalenie dziennej dawki witaminy C jest dość trudne, ponieważ zależy ona od różnych czynników.

Podane przez nas wartości mogą się też różnić nawet w poszczególnych krajach.

Ponadto, istnieją grupy osób, u których dzienne zapotrzebowanie na witaminę C może być większe. Należą do nich:

  1. Kobiety w ciąży i karmiące piersią,
  2. Osoby narażone na stres,
  3. Alkoholicy,
  4. Osoby stosujące restrykcyjne diety,
  5. Palacze i osoby narażone na palenie bierne,
  6. Osoby cierpiące na choroby związane z zaburzeniami wchłaniania składników odżywczych.
Dzienna dawka witaminy C
Dzienna dawka witaminy C a nasze zapotrzebowanie.

Niedobór witaminy C

Chociaż poważny niedobór witaminy C zdarza się obecnie rzadko, przedłużony jej brak może prowadzić w konsekwencji do stanów zapalnych dziąseł, krwawień z dziąseł, łuszczenia się skóry, spowolnionego gojenia się ran, szybkiego tworzenia się siniaków, obrzęków i bólów stawów, zwiększonej podatności na infekcje, anemii, osłabienia, a także otyłości (związanej ze spowolnionym metabolizmem).

Przedawkowanie witaminy C również nie pozostaje bez echa.

Zobaczmy!

Przedawkowanie witaminy C

Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie i nasz organizm jej nie magazynuje, dlatego też przedawkowanie jej występuje bardzo rzadko. Mimo to uznaje się, że maksymalna dawka witaminy C, jaką można przyjąć dziennie, nie powinna przekraczać 2 g. (Jeśli sięgamy po popularną witaminę C 1000 mg, trzeba się ograniczyć do 2 tabletek dziennie.)

Przedawkowanie witaminy C objawia się biegunką. W cięższych przypadkach może jednak także nastąpić tworzenie się kamieni nerkowych. Osoby cierpiące na choroby takie jak marskość wątroby, dnę moczanową, nerkową kwasicę nerkową, czy napadową hemoglobinurię nocną powinny unikać przyjmowania wysokich dawek witaminy C. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy skonsultować się z lekarzem.
Przejdźmy teraz do obiecanego we wstępie tematu.

MEDICALINE Witamina C liposomalna 250ml - Liposol Najlepsza witamina C Porównaj ceny

Źródła witaminy C

Jak powiedzieliśmy wcześniej, nasz organizm przyswaja witaminę C z produktów żywnościowych. Najwięcej znajdziemy jej w owocach takich jak czarna porzeczka, grejpfrut, czy pomarańcza, a także w dzikiej róży. Ponadto, duże ilości witaminy C zawierają również brokuły, ziemniaki i pomidory. W sklepach znajdziemy też żywność wzbogacaną w witaminę C – na przykład płatki śniadaniowe.

Suplementacja witaminą C

Choć stosując zbilansowaną dietę, powinniśmy dostarczyć swojemu organizmowi wystarczającą ilość witaminy C, niekiedy dochodzi do sytuacji, w której do diety należy włączyć suplementację. W aptekach znajdziemy witaminę C w różnych postaciach: kwasu askorbinowego, askorbinianu sodu, czy też askorbinianu wapnia.

Na koniec wspomnijmy jeszcze o jednej sprawie.

Duże dawki witaminy C

Istnieją doniesienia o skutecznym działaniu witaminy C podawanej w dużych, uderzeniowych dawkach. Mają one pomóc zarówno w szybkim wyleczeniu infekcji, jak i innych, poważnych chorób, takich jak nowotwór czy polio. Na tym polu jednak powstało jak dotąd zbyt mało badań, by móc potwierdzić jej działanie. Trzeba tu z całą mocą podkreślić, że w przypadku podawania dawek uderzeniowych, lekarz decyduje o tym, ile witaminy C dziennie powinien przyjąć pacjent.

Jak już wspomnieliśmy dzienne zapotrzebowanie na witaminę C zależne jest od wieku, płci, zawodu, stylu i trybu życia a także od otoczenia w jakim się znajdujemy. Dlatego też dzienna dawka witaminy C będzie dla każdego z nas różna. Warto ten temat skonsultować z mądrym i wyedukowanym lekarzem, który na bazie sprawdzonych informacji doradzi kto, jak często i ile powinien brać witaminę C.

My wiemy, że witaminę można dostarczać w sokach o czym piszą też na blogu Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, który sobie bardzo cenimy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *